Yuliia SHAMAIEVA


Head of Department of English Language, Associate professor, PhD in Philology.

Education:

  • 1999 – graduation from O. M. Gorky Kharkiv State University, School of Foreign Languages, Division of Philology.

Theses defended:

  • PhD thesis: Cognitive Structure of the Concept JOY (in the English Language), V. N. Karazin Kharkiv National University, 2004.

Professional career:

  • 2000 – 2006 — lecturer, Department of English Philology, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University;
  • 2001 – 2004 — degree-seeking student, Department of English Philology, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University;
  • 2006 – 2007 — senior lecturer, Department of English Philology, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University;
  • 2007 – 2008 — senior lecturer, Department of Foreign Language Methods and Practice, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University;
  • 2008 – 2010 — associate professor, Department of Foreign Language Methods and Practice, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University;
  • 2011 – to this day — associate professor, Department of Foreign Language Teaching Methods and Practice, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University.

Membership:

  • International Cognitive Linguistics Association (ICLA);
  • Russian Cognitive Linguistics Association.

Research interests:
Cognitive linguistics, cultural linguistics, neurolinguistics, synergetic linguistics, media linguistics, foreign language teaching methods (has more than 100 scientific publications and study guides).

Teaching:

  • Lexicology of English Language,
  • Fundamentals of Cognitive Linguistics.

Main scientific works:

  1. Functions of affect as the language of emotions: linguo-synergetic aspect // Nova filolohiia. – 2008. – No. 32. – S. 293-296.
  2. Ontological conceptual metaphor in studies of emotional concept (through the exampleof the concept “JOY”) // Suchasni doslidzhennia z inozemnoi filolohii: zb. nauk. pr. Vypusk 6. – Uzhhorod: TzOV “Papirus-F”, 2008. – S. 47-55.
  3. Synesthesia and metaphor as linguo-cognitive ecology of the concepts of emotions // Visnyk KhNU im. V. N Karazina. Seriia: Romano-hermanska filolohiia. Metodyka vykladannia inozemnykh mov. – 2009. –No. 848. – S. 15-19.
  4. Methodological problems of neural network modeling of recognition of verbalized concepts of emotions // Visnyk KhNU im. V. N. Karazina. Seriia: Romano-hermanska filolohiia. Metodyka vykladannia inozemnykh mov. – 2010. – No. 896. – S. 6-12.
  5. Heuristics of structural conceptual metaphor in studies of the periphery of semantized emotional concept // Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho nats. un-tu imeni I. Ohiienka:Filolohichni nauky. Vyp. 22. – T. 2.– Chernivtsi: Knyhy KhKhI, 2010.–S. 172-177.
  6. Artificial neural networks and problems of studies of the concepts of emotions // Sb. nauch. tr. po materyalam Mezhdunar. konhressa po kohnytyvnoi lynhvystyke.– Tambov: Yzd. dom THU ym. H. R. Derzhavyna, 2010. – S. 261-263.
  7. Conceptual basis of the language of emotions as knowledge of the matrix format // Visnyk KhNU im. V. N. Karazina. Seriia: Romano-hermanska filolohiia. Metodyka vykladannia inozemnykh mov. – 2011. – No. 954. – S. 107-114.
  8. Metaphor potential as a cognitive and suggestive mechanism of objectivization of emotion-event concepts of mass media discourse // Aktualni problemy mentalinhvistyky. – Cherkasy: Ant, 2011. – S. 43-45.
  9. Shamaieva Iu. Iu. CATEGORIE EMOTIONS IN OPINION LEADERSHIP PROFESSIONAL DISCOURCES: A MULTIMODALITY DIMENSION. Когнітивно-прагматичні дослідження професійних дискурсів: матеріали VI наук. конф. з міжнар. участю. (Харків, 17 бер. 2018). Харків, 2018. С. 101—102.

    10.Шамаєва Ю.Ю. Концептуальні засади викладання теоретичних дисциплін з другої іноземної мови / О.В.Дудоладова, Ю.Ю.Шамаєва // Тези доповідей ХІІ наук. конф. З міжнар. участю «Каразінські читання. Людина. Мова. Комунікація» (1.02.2013). – Харків: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2013. – С. 98-99.

    11.Шамаева Ю.Ю. Фрактальная семиотика вербализованных эмоций: лингвокогнитивный аспект // Тези доповідей ІІІ Всеукр. наук. конф. германістів з міжнар. участю «Германістика у ХХІ столітті: когнітивна, соціо- та прагмалінгвістика» (5.04.14) / Ю.Ю. Шамаева– Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна, 2014. – С. 49-51.

    12. Шамаєва Ю.Ю. Оптимізація навчання домашнього читання за допомогою автентичних матеріалів / О.В.Дудоладова, Ю.Ю.Шамаєва // Тези доповідей ХІІІ наук. конф. з міжнар. участю «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація» (7.02.2014). – Харків: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2014. – С. 105-106.

    13. Шамаева Ю.Ю. Интертекстуальность и интердискурсивность как категории учебно-педагогического дискурса при обучении иностранным языкам / Ю.Ю. Шамаева // Тези доповідей IV Міжнар. конф «Сучасні підходи до начання іноземної мови: шляхи інтеграції школи та ВНЗ» (25.04.13). – Х.: 2014. – С. 173-174.

    14. Шамаєва Ю.Ю. Когнітивні стратегії у формуванні навичок аудіювання засобами подкасту / Ю.Ю. Шамаєва, О.В. Дудоладова, А.В. Дудоладова // Тези VІI науково-методичної конференції з міжнародною участю «Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі» (м. Харків, 20 листопада 2014 р.). – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна, 2014. – С. 50-51.

    15. Шамаєва Ю.Ю. Формування вторинної лінгвокогнітивної бази як основа засвоєння іноземної мови // Тези доповідей ХІІІ наук. конф. з міжнар. участю «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація» (27.03.15) / О.В. Дудоладова, Ю.Ю. Шамаєва. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2015. – С. 55-57.

    16. Шамаєва Ю.Ю. Емоційно-концептуальний підхід у навчанні іноземним мовам // Матеріали V Міжнародн. конф. «Сучасні підходи до навчання іноземної мови: шляхи інтеграції школи та ВНЗ» (м. Харків, 17.04.15) / Ю.Ю. Шамаєва, О.В. Дудоладова, А.В. Дудоладова. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2015. – С. 145-147.

    17. Шамаєва Ю.Ю. Обучение критическому мышлению в процессе обучения иностранному языку // Тези доповідей ХІІІ наук. конф. з міжнар. участю «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація» (27.03.15) / Г.Ф.Уткина, Ю.Ю. Шамаєва. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2015. – С. 234-235.

    18. Шамаєва Ю.Ю. Проблема відбору аутентичних матеріалыв для розвитку навичок аудіювання // Матеріали першої Міжнар. наук. конф. «Художні феномени в історії світової літератури: перехід мови в письменництво» (м. Харків, 2-3.04.2015) / Ю.Ю. Шамаєва, О.В. Дудоладова, А.В. Дудоладова. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2015. – С. 36-37.

    19. Шамаева Ю.Ю. Когнитивно-дискурсивный подход к формированию межкультурной компетенции: лингводидактический аспект // Тези доповідей ХV наук. конф. з міжнар. участю «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація» (5.02.16) / И.Ю.Скрыпник, Ю.Ю. Шамаева. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2016. – С. 184-185.

    20. Шамаева Ю.Ю. Работа над новостными видеотекстами: межкультурное измерение лингводидактики // Тези доповідей ХV наук. конф. з міжнар. участю «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація» (5.02.16) / Г.Ф.Уткина, Ю.Ю. Шамаева. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2016. – С. 206-207.

    21. Shamayeva Yu.Yu. Podcasts in a foreign language classroom // Тези доповідей ІІ Міжнар. наук.конф. «Художні феномени в історії світової літератури: перехід мови в письменництво («Горізонт очікування») (8-9.04.2016) / A.V. Dudoladova , O.V. Dudoladova, Yu.Yu. Shamayeva. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2016. – Р. 30-31.

    22. Лингвокультурный концепт РАДОСТЬ, объективированный в американском и французском медиадискурсах // Тези доповідей ІІ Міжнар. наук.конф. «Художні феномени в історії світової літератури: перехід мови в письменництво («Горізонт очікування») (8-9.04.2016) / Уткина Г.Ф., Ю.Ю. Шамаева. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2016. – С. 86-87.

    23. Шамаєва Ю.Ю. Розвиток емоційного інтелекту через навчання фразеології // Сьомий міжнародний науковий форум «Сучасна іноземна філологія: дослідницький потенціал». Тези доповідей / І.Ю. Скрипнік, Ю.Ю.Шамаєва. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2016. – С. 72-74.

    24. Шамаєва Ю.Ю. Лінгвокогнітивні механізми маніпулювання емоціями у медіадискурсі США та Франції // Сьомий міжнар. науковий форум «Сучасна іноземна філологія: дослідницький потенціал». Тези доповідей / Г.Ф.Уткіна, Ю.Ю.Шамаєва. – Х.: ХНУ ім. В.Н. Каразіна. – 2016. – С. 82-84.

    25. Шамаєва Ю.Ю. Концептуальна композиція дискурсивного фрагменту як інтерсеміотичне утворення: лінгводидактичний вимір // Тези доповідей ХVІ наук. конф. з міжнар. участю «Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація» (3.02.17) / Г.Ф. Уткина, Ю.Ю. Шамаева. – Х.: ХНУ ім. В.Н.Каразіна. – 2017. – С. 133-134.

Contact Information:

E-mail: metodengl@karazin.ua

Telephone number: (057) 707-55-66

Address: room 7-72, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022