ШЕВЧЕНКО Ірина Семенівна


Доктор філологічних наук, професор, академік АН ВШ України.

Завідувач кафедри ділової іноземної мови і перекладу Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.

Голова спеціалізованої вченої Д. 064.51.27 ради із захисту докторських дисертацій за спеціальністю 10.02.04 – германські мови, 10.02.16 – перекладознавство; членкиня спеціалізованої вченої ради Д 26.054.03 у Київському національному лінгвістичному університеті.

Головний редактор фахового наукового електронного журналу "Cognition, communication, discourse" (http://sites.google.com/site/cognitiondiscourse) Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Гарант ОНП програми “035 Філологія (германські мови, література зарубіжних країн та перекладознавство)”, третій освітньо-науковий рівень вищої освіти.

Захищені дисертації:

Кандидатська: «Сегментовані питання в сучасній англійській мові: структурно-комунікативний аналіз” (Одеський державний університет імені І.І. Мечникова, 1988 р.);

Докторська: «Історична динаміка прагматичних властивостей англійського питального речення (16 – 20 ст.) (Київський національний лінгвістичний університет, 1999 р., науковий консультант – проф. Г.Г. Почепцов).

Сфера інтересів: дослідження дискурсу, історична прагматика, когнітивна прагматика, когнітивна лінгвістика, історична когнітивна лінгвістика.

Викладає курси:

Вступ до фаху (Філологія)

English and American Literature for Interpreters

Теорія мовної комунікації

Теоретична граматика англійської мови

Парадигми сучасної філології: функціоналізм і структуралізм

Актуальні проблеми прагмалінгвістики і дискурсології

English and translation for specific purposes (business)

Під її науковим керівництвом захищено 19 дисертацій канд філол. наук і 3 дисертації докторів філол. наук за спеціальністю 10.02.04 - германські мови: з проблем історичного когнітивно-комунікативного синтаксису англійської мови; дискурсології та історичної лінгвоперсонології; когнітивної прагматики й теорії дискурсу в синхронії та діахронії; історичної когнітивістики; концептології; лінгвосеміотики.

Головні публікації:

1. Шевченко І.С. (2002). (Ред.) Дискурс як когнітивно-комунікативний феномен: колективна монографія. Харків: Константа.

2. Olijnyk, N., Shevchenko, I. (2016). Conceptualisation of ECONOMIC CRISIS in discourse: from the Great Depression to the Great Recession. Edvanced Education, 6, 76-81. doi: https://doi.org/10.20535/2410-9296.78867 (Web of Science Core Collection)

3. Шевченко І.С. (2016). еволюційні механізми когнітивної семантики // Когниция, коммуникация, дискурс. № 13. С. 131-141. DOI: 10.26565/2218-2926-2016- 13-07

4. Shevchenko, Iryna (2017). Had We Never Loved So Kindly: Conceptualisation of communicative behavior. In E. Chrzanowska-Kluczewska, & O. Vorobyova (Eds.) Language – Literature – the Arts: A Cognitive-Semiotic Interface. Series: Text – meaning – context: Cracow Studies in English Language, Literature and Culture. (pp. 307-320). Frankfurt-am-mein: Peter Lang. doi: https://doi.org/10.3726/b10692 Retrieved from: https://www.peterlang.com/view/9783631702505/xhtml/chapter16.xhtml (Scopus)

5. Шевченко І.С. Концептуалізація комунікативної поведінки в дискурсі // [Бондаренко Є.В., Мартинюк А.П., Фролова І.Е. Шевченко І.С.]; за ред. І.С. Шевченко Як намалювати портрет птаха: методологія когнитивно-комуникативного дослідження мови./ колективна монографія. Х.: ХНУ имені В.Н. Каразина, 2017. С. 106-147.

7. Крисанова Т.А., Шевченко І.С. (2019) Інтерсеміозис негативних емоцій у кінодискурсі: психолінгвістичний ракурс. Psycholinguistics. Психолінгвістика. зб. наук. праць. Серія: Філологія, Переяслав-Хмельницький, 25(2), 117 – 137. doi: 10.31470/2309-1797-2019-25-2-117-137 (Web of Science Core Collection)

8. Shevchenko, I., & Gutorov, V. (2019). A cognitive-pragmatic perspective on apologies in English and Ukrainian discourse. Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2019, IV (2), December 2019, p. 301-342. Retrieved from https://lartis.sk/wp-content/uploads/2019/11/ShevchenkoGutorov_Issue-2_2019.pdf Web of Science Core Collection)

9. Shevchenko, Iryna (2021). Conceptual Metaphors Of ECONOMIC CRISIS in English: a Historical Cognitive Perspective// Armenian Folia Anglistika, Vol. 17, Issue 1 (23), 2021, 24 – 34. DOI: https://doi.org/10.46991/AFA/202

10. Shevchenko, I., & Shastalo, V. (2021) The conceptual metaphor of modesty in English and Ukrainian. Cognitive Studies / Études cognitives, 2021(21), Article 2462. DOI: https://doi.org/10.11649/cs.2462 (Scopus)

11. Krysanova, T. & Shevchenko, I. (2021). Conceptual Blending in Multimodal Construction of Negative Emotions in Film. Text-Image-Music: Crossing the Borders. Intermedial Conversations on the Poetics of Verbal, Visual and Musical Texts. In Honour of Prof. Elzbieta Chrzanowska-Kluczewska. Series: Text –Meaning – Context: Cracow Studies in English Language, Literature and Culture. Vol.19 / Andrzej Pawelec, Aeddan Shaw and Grzegorz Szpila (Eds.). Peter Lang, 2021. 357–371. DOI: https://doi.org/10.3726/b1801 Retrieved from https://www.peterlang.com/view/9783631846/html/ch38.xhtml scopus

12. Шевченко Ірина (2022). Президентський дискурс США у медіалізованому суспільстві ХХІ століття. Говори, за да те видя [Speak in order to see you] Сборник в чест на 75- годишнината на проф. дфн Донка Александрова. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски". C. 328 -337.

13. Шевченко І.С. (2023). Сценарії смислотворення в медіадискурсі: когнітивний і мультимодальний аналіз. Вісник Херсонського державного університету. Серія «Германістика та міжкультурна комунікація», 1.

14. Shevchenko, Iryna; Kordyuk, Olena (2023). Tasks and planning of English lessons according to Content and Language Integrated Learning (CLIL) methodology in general secondary education institutions of Ukraine. Scientific Journal of Polonia University, 2023, Vol. 57 Issue 2, p106-110. 5p.