Olena YAZLOVYTSKA (RYBAKOVA)


Olena YAZLOVYTSKA

PhD in Philology/Linguistics

Associate professor, Department of English Philology and Foreign Language Teaching Methods

Education:

Master’s Diploma with distinction in Englsih and French, Department of Romance Philology and Translation, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University, 2012.

Theses Defended:

PhD thesis in Philology:«Gender specifics of the communicative strategy of disagreement in English non-official communication» (V. N. Karazin Kharkiv National University, 2016)

Professional career:

2012 – 2020 – lecturer, Department of Foreign Language Teaching Methods and Practice, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University

2020 – 2022 — associate professor, Department of Foreign Language Teaching Methods and Practice, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University.

2022 to this day – associate professor, Department of English Philology and Foreign Language Teaching Methods, School of Foreign Languages, V. N. Karazin Kharkiv National University

Research interests:

Cognitive linguistics, foreign philology, discourse studies, pedagogy, methods of foreign language teaching.

Teaching:

-Practical English Courses for 4th-year full-time students at the Department of English Philology and Foreign Language Teaching Methods (Speech practice)

-Practical English Courses for 2nd-year part-time students at the Department of English Philology and Foreign Language Teaching Methods (Speech practice)

Membership:

TESOL-UKRAINE, an international affiliate of TESOL, Inc., the international association of teachers of English to speakers of other languages.

Internship and advanced training:

1."Technologies of distance education in higher educational establishment"(72 hours), V. N. Karazin Kharkiv National University. Registration № 2401-287, 2013.

2.Internship at the Department of English Philology,H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Registration № 06/23-145, 01.04-30.05.2015.

3.An advanced training course «Internationalization of higher education in the context of globalization of innovative educational space». – Varna University of management, 180 hours, 6ECTS.Certificate № 292 / 13.11.2020.

4.An advanced training course «Teaching of the English language to non-native students, both in an overseas and online classroom environment». – World TESOL Academy, 120 hours. Certificate№ WTA22254454/ 15.12.2022.

5.Participation in an advanced training course«X International program of professional development: Together with Nobel Laureates: Values, Experience, Knowledge, Competencies and Technologies for the Development of a Successful Person and the Transformation of the World Around Us» – The International Historical Biographical Institute,180 hours, 6ECTS.International certificate N°10 263 / 11.03.2023

6.Advanced traininginCLIL Metodology(30 hours, 1 ECTS). Certificate № 323/23 from 30.06.2023.

Main Scientific Works:

Web of science:

1.Kostikova I., Chastnyk O., Ptushka A., Yazlovytska O., Dovzhenko O. Digital technology implementation in students' proficiency development for english listening. Amazonia Investiga. 2021. 10 (48). P. 34-42.

Articles:

1.Рибакова О.В. Вплив параметрів комунікативної ситуації на реалізацію стратегії незгоди (на матеріалі англомовного кінодискурсу).Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. 2012. № 1022. С. 95–99.

2.Рибакова О.В. Контекстуальні параметри комунікативного акту незгоди (на матеріалі англомовного кінодискурсу).Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. 2013. №18(267). С. 91–96.

3.Рибакова О.В. Реалізація комунікативної стратегії незгоди в гендерно гетерогенних обмінах в неконфліктних ситуаціях комунікації (на матеріалі англомовного кінодискурсу).Науковий вісник Чернівецького університету. 2013. Вип. 667. С. 199–207.

4.Рибакова О.В. Вплив екстралінгвального контексту на вербальне та невербальне втілення висловлень незгоди (на матеріалі англомовного кінодискурсу).ScienceandEducationa New Dimension.2013. Philology, I(3), Issue: 13. С. 147–151.

5.Рибакова О.В. Гендерні особливості аргументації у втіленні дискурсивної стратегії незгоди (на матеріалі англомовногокінодискурсу).StudiaMethodologica. 2014. Issue 38. С. 202–207.

6. Рибакова О.В. Роль невербальних засобів комунікації у втілені стратегії незгоди в конфліктних комунікативних актах (на матеріалі англомовного кінодискурсу).Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. 2015. № 81. С. 134­­–138.

7.Рибакова О.В. Роль невербальних засобів комунікації у втіленні стратегії незгоди в неконфліктних інтеракційних актах (на матеріалі англомовного кінодискусу).Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету. 2016. Вип. 25. Том 2. С. 112–114.

8. Рибакова О.В., Руднєва І.С. Робота в підгрупах із метою підвищення комунікативної компетенції студентів під час вивчення іноземної мови. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 75 (1). С. 150–153.

9. Язловицька О.В. Використання ЗМІ у рамках когнітивно-комунікативного підходу до викладання іноземної мови. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія "Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов". 2021. Вип. 93. С. 90–95.

10. Байбекова Л.О., Пасинок В.Г., Птушка А.С., Язловицька О.В. Педагогічний тайм-менеджмент під час викладання англійської мови у ЗВО. Науковий журнал «Інноваційна педагогіка». 2022. Вип. 44 (1). С. 88–92.

11. Язловицька О.В. Розвиток softskillsяк невід’ємна складова підготовки фахівців у галузі філології. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 64 (2).С. 381–386.

Conference proceedings:

1.Рибакова О.В.Невербальні засоби реалізації стратегії незгоди в конфліктних комунікативних актах // Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація.2016-й – рік англійської мови: ХV наук. конф. з міжнар. участю, 05 лют. 2016 р.: тези доп. Харків, 2016. C. 169–170.

2.Рибакова О.В. Впровадження відеоматеріалу з ціллю підвищення комунікативної компетенції студентів//Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі: шляхи інтеграції школи та ВНЗ: VІІІ міжнар. наук.-метод. конф., 22 квіт. 2016 р.: тези доп. Харків, 2016. С. 185–186.

3.Рибакова О.В. Невербальні засоби реалізації стратегії незгоди в неконфліктних інтеракційних актах (на матеріалі англомовного кінодискусу) //Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація: XVI наук. конф. з міжнар. участю, 03 лют. 2017 р.: тези доп. Харків, 2017. C. 110-111.

4. Язловицька О.В. Когнітивно-комунікативний підхід до вивчення іноземної мови // Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація:XХ ювілейна наук. конф. з міжнар. участю, 5 лют. 2021 р.: тези доп. Харків, 2021. С. 133–135.

5. Язловицька О.В. Розвиток навичок критичного мислення на заняттях з іноземної мови // Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі:XIII міжнародна наук.-метод. конф., 22 квіт. 2021 р.: тези доп. Харків, 2021. С. 135–137.

6. Язловицька О.В. Лінгвокраїнознавча складова вивчення іноземної мови // Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація: XХІ наук. конф. з міжнар. участю, 04 лют. 2022 р.: тези доп. Харків, 2022. C. 164–166.

7. Язловицька О.В. Чуття мови як невідʼємна складова лінгвістичних здібностей // Сучасна германістика: філологія для життя: X ювілейний міжнар. заочний наук.форум, 19 жов. 2022 р.: тези доп. Харків, 2022. С. 96–98.

Methodicalmanuals:

1.Байбекова Л.О, Конєва М.З, Немчонок С.Л., Пруднікова А.О., Птушка А.С., Язловицька О.В. Vocabulary Booster: практикум з аспекту «Speech Practice» для студентів 1–5 курсів факультету іноземних мов. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2022. 204 с.

Contact information:

Аddress:room 7-78, 4, Svobody Sq., Kharkiv, 61022

Теlephone: (057) 707-55-66

E-mail: olena.yazlovytska@karazin.ua