Yuliia LAKHMOTOVA


Head of the Department of Oriental Languages and Intercultural Communication of V. N. Karazin Kharkiv National University, PhD in Pedagogic Sciences, Associate Professor of the Department of Oriental Languages and Intercultural Communication

Education:

  • 2008 - Diploma of Specialist, Kharkiv National Pedagogical University named after GS Skovoroda, Faculty of Foreign Philology, Department of Oriental Languages
  • 2018 - graduated from the graduate school of the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda

Theses defended:

Candidate dissertation "Teaching foreign languages to younger schoolchildren in Chinese schools" (2019; Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University)

Professional career:

  • 2012 - 2015 - teacher of English language KZ Kharkiv sanatorium training complex number 13, Kharkiv Regional Council
  • 2016 - 2019 - English teacher of the Department of Languages and Literature, Kharkiv Academy of Continuing Education
  • October 2018 present time - teacher of Chinese at the Department of Oriental Languages and Intercultural Communication at VN Karazin Kharkiv National University
  • Since 2022 - head of the Department of Oriental Languages and Intercultural Communication of V. N. Karazin Kharkiv National University

Research Interests:

The formation of foreign education in China (origins and modernity); Education and development of foreign language learning institutions in China

Teaching:

Chinese language

Main publications:

  1. Лахмотова Ю.В. Проблема іншомовної освіти молодших школярів у Китаї. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2015. Вип.45 (98). С. 346-352.
  2. Лахмотова Ю.В. Ґенеза ідей вивчення іноземних мов у початковій школі Китаю (221 рік до н.е. – 1949 рік). Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал. Суми: СумДПУ імені А.С.Макаренка, 2016. Вип. 7 (61). С. 3-12.
  3. Лахмотова Ю.В. Особливості початкової освіти в Китаї. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. праць. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2015. Вип.51 (104). С. 375-381.
  4. Lakhmotova Y.V. The origins of the ideas of formation of the system of teaching foreign languages primary school students in PRC (1949-2001). Nowoczesnaedukacja: filozofia, innowacja, doswiadczenie. Lodz: Wyzsza Szkola in formatyki I Umiejetnosci, 2016. Nr. 2 (6). Pp. 69-74.
  5. Lakhmotova Y.V. Teaching English methods in primary school of China. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology. Budapest, 2017. V (56), Issue 128. Pp. 32-35.
  6. Ionova E.N., Lakhmotova Y.V. Question of learning English in the Waldorf schools of China. Virtus : scientific journal. Canada, 2017. Issue 17. Pp. 109-111.
  7. Лахмотова Ю.В. Підготовка майбутніх учителів англійської мови початкової школи у КНР. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: «Педагогічні науки»: зб. наук. праць. Бердянськ: БДПУ, 2018. Вип.2. С. 121-126.
  8. Dovzhenko, T (Dovzhenko, Tetiana) ; Kalashnyk, L (Kalashnyk, Lyubov) ; Levchenko, Y (Levchenko, Yana) ; Kholodniak, O (Kholodniak, Olena) ; Lakhmotova, Y (Lakhmotova, Yuliia) PEDAGOGICAL INTERNSHIP AS A MEANS OF FORMING PEDAGOGICAL SELF-IDENTIFICATION OF FUTURE PRIMARY SCHOOL ENGLISH LANGUAGE TEACHERS IN THE PR CHINA AD ALTA Journal of Interdisciplinary Research. Volume 12, Issue 1. 2022. pp. 63-73 Multidisciplinary Sciences (WOS)

  9. Лахмотова Ю., Шкраб’юк В., Цапко А. Мотивація до дистанційного навчання студентів вищих закладів освіти в умовах воєнного стану. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 55, том 2, 2022 стор. 195 – 200

  10. Шелевер О.В., Лахмотова Ю.В., Капранов Я.В. Проблеми впровадження змішаного навчання в ЗВО України Інноваційна педагогіка. 2022.№ 52 (2). С. 166-170

  11. Vakulyk, I ; Vasylyshyna, N ; Vyselko, A; Lakhmotova, Y ; Ponomarova, M.;ORGANIZATION OF STUDENTS; INDEPENDENT WORK WITHIN STUDYING ENGLISH IN MODERN DIGITALIZED EDUCATIONAL CONDITIONS: CHINA AND EUROPE COMPARATIVE CONTEXT; AD ALTA Journal of Interdisciplinary Research. Volume 13, Issue 2. 2023. pp. 63-73 Multidisciplinary Sciences (WOS:001027993900010)

  12. Лахмотова Ю.В., Циркот Є. Проблема дослідження соціальних мереж як інструменту комунікації в КНР та світі. «Перспективи та інновації науки»(Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)No15(33) 2023 с. 270 – 278.[https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-15(33)]

  13. Лахмотова Ю, Закурдаєва О. Використання західних методик при викладанні китайської мови. «Перспективи та інновації науки»(Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)No14 (32) 2023. С. 183 – 194. [https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)]

  14. Смолянюк, Н., Лахмотова, Ю. (2023). СУЧАСНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КНР. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, (2), 82–88. [https://doi.org/10.31891/pcs.2023.2.11]