Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies (eREAD)


В період з 20.02.2025 по 28.02.2025 в межах проєкту Erasmus+ «Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies» / #eRead відбувся другий етап пілотування професійного курсу "Читацька компетентність – шлях до аналітичного мислення в епоху цифрових технологій", спрямованого на ознайомлення із сучасними тенденціями в методиці розвитку навичок читання в умовах цифрових технологій.

Спікерками курсу виступили доцентки кафедри української мови Галина Губарева, Юлія Калашник, Інна Літвінова. До підготовки впровадження курсу долучились і учасники команди з факультету іноземних мов Світлана Віротченко, декан факультету іноземних мов та Ганна Гусєва, завідувачка кафедри іноземних мов професійного спрямування. Курс зорієнтований на учителів української мови й літератури, зарубіжної літератури, учителів молодших класів, а також усіх, хто бажає розвивати читацьку культуру в сучасному суспільстві.

У межах курсу учасники ознайомилися з інструментами для набуття читацької компетентності, розвитку критичного мислення, розглянули специфіку сучасних читацьких практик в контексті міжнародного досвіду, проаналізували різноманітні види й стратегії читання з метою ефективного інтегрування в освітній процес, а також відкрили для себе можливості сучасних цифрових інструментів для розвитку інноваційних навичок читання.

Команда проекту «Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies» (eRead) з Каразінського університету вдячні колегам-освітянам з Харкова, Глухова, Полтави за увагу до наших розробок, безцінний обмін досвідом, за жваве обговорення того, як можна зацікавити текстом, поринути в поезію, спонукати цікавитися сучасною й класичною українською літературою!


Читацька компетентність – шлях до аналітичного мислення в епоху цифрових технологій.

Шановні колеги!

Запрошуємо взяти участь у професійному курсі, спрямованому на ознайомлення із сучасними тенденціями в методиці розвитку навичок читання в умовах цифрових технологій. У межах курсу передбачено розгляд інструментів для набуття читацької компетентності, розвитку критичного мислення. Курс розроблено міжнародною командою викладачів у межах проєкту Erasmus+ «Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies» (eRead).

Спікерки курсу - доцентки кафедри української мови Галина Губарева, Юлія Калашник, Інна Літвінова.

Ми запрошуємо на курс, де ви зможете:

  • зрозуміти специфіку сучасних читацьких практик, дізнатися, як розвиток та вдосконалення читацьких навичок сприяє формуванню компетентної особистості;
  • розглянути принципи, стратегії, методики розвитку читацьких навичок, щоб зробити цей процес легким і захопливим для учнів і вчителів;
  • проаналізувати різноманітні види й стратегії читання з метою ефективного інтегрування в освітній процес;
  • відкрити для себе можливості сучасних цифрових інструментів для розвитку навичок читання, які допоможуть зробити уроки інноваційними;
  • розглянути практичні кейси для роботи з текстами в умовах змішаного/дистанційного навчання;
  • ознайомитися з методичним досвідом зарубіжних колег у розвитку навичок читання в учнів різного віку.

Курс орієнтований на:

  • учителів української мови й літератури, зарубіжної літератури, учителів молодших класів;
  • усіх, хто бажає розвивати читацьку культуру в сучасному суспільстві.

Курс проводиться в межах імплементації Erasmus+ проєкту «Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies» (eRead)

Формат навчання: онлайн на платформі Zoom.

Термін навчання: з 20.02.2025 по 28.02.2025 року.

Розклад занять:

  • 20.02.2025 16.00 – 18.00
  • 24.02.2025 16.00 – 18.00
  • 26.02.2025 16.00 – 18.00
  • 28.02.2025 16.00 – 18.00

За результатами навчання буде видано сертифікат встановленого зразка Інституту післядипломної освіти та заочного (дистанційного) навчання Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (16 годин / 0,5 кредиту ЄКТС) відповідно до ліцензії Міністерства освіти і науки України від 15.03.2019 № 509 л.

Посилання для участі будуть надіслані слухачам після відповідної реєстрації: https://forms.gle/VysV3XTn6r3uQfW27


7-11 жовтня 2024 року в Ризі відбулася чергова зустріч учасниць проєкту еRead «2022-1-EE01- KA220-HED-000089331 / Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» Програми ЄС Еразмус+. Професор кафедри мовної та профільної підготовки Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Наталія Ушакова і доцент кафедри української мови Галина Губарева в рамках навчального візиту «Learning, Teaching, Training» разом з колегами із Запорізького національного університету доцентами Іриною Бакаленко та Оленою Шульгою презентували напрацювання української команди щодо дослідження проблем навчання читання, розроблення електронного курсу із самостійного вивчення української мови як іноземної: науково-методичну концепцію дистанційного курсу для навчання читання на рівні В1, упровадження навчального модуля із навчання читання для студентів бакалаврського рівня вищої освіти в Харківському національному університеті імені В.Н.Каразіна і Запорізькому національному університеті, першу частину створеного на базі системи Moodle дистанційного курсу.

Місцем проведення заходів стали кілька навчальних, наукових і культурних установ. Приймаючою стороною були Латвійський університет (факультет педагогічних наук та психології), Латвійська мовна агенція. Також заходи (воркшопи, тренінги, лекції, панельні дискусії) відбувалися в Латвійській національній бібліотеці, навчальному закладі ExuperyInternationalSchool, Українському центрі в Ризі, офісі організації «Я хочу допомогти біженцям», музеї м. Юрмали. На зустрічах команди-партнери з Латвії, Естонії, Словенії, України обмінялися напрацюваннями щодо психолого-педагогічних засад студентоцентрованого навчання, розроблення дистанційних курсів для самостійного вивчення мов, методичними розробками щодо розвитку читацьких компетенцій учнів різного віку, досвідом викладання державної мови як іноземної.

Разом із партнерами було обговорено стратегію курсу професійного розвитку для вчителів української мови й обумовлено терміни його пілотування та впровадження.


Відкритий Онлайн курс з навчання читання українською як іноземноюу рамках проєкту еRead «2022-1-EE01-KA220-HED-000089331 / Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» програми ЄС Еразмус+

Команда Каразінського університету (декан факультету іноземних мов, доц. Віротченко С.А., в.о. завідувачки кафедри іноземних мов професійного спрямування, доц. Гусєва Г.Г., доктор пед. наук, професор, Ушакова Н. І., доценти кафедри української мови, к.ф.н, доцент Калашник Ю.І. так.ф.н, доцент Губарева Г.А.) підготували концепцію та почали розробляти відкритий Онлайн курс з навчання читання українською як іноземною на рівні B1 «Детективний клубОК «У пошуках скарбів»: мандруємо Україною і вивчаємо українську»у рамках проєкту еRead «2022-1-EE01-KA220-HED-000089331 / Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» програми ЄС Еразмус+.

Концепція курсу полягає у мандрах детектива Назара Кмітливогота його собакимістами України.

Мета курсу: формування та розвиток засобами цифрових технологій (система Moodle) українськомовної комунікативної компетентності, зокрема вмінь читання, що відповідатимуть рівню володіння УМІ В1-В2 згідно з Державним стандартом.

Завдання курсу:

·формування і розвиток в інофонів умінь самостійного читання з метою задоволення комунікативних потреб у побутовому, соціокультурному, суспільно-політичному спілкуванні українською мовою;

·активізація та розширення мовної компетенції (фонетичної, граматичної, лексичної);

·розширення соціокультурної компетентності, формування знань про культуру українського народу (побут, їжа, визначні пам’ятки культури, діячів української науки та літератури тощо).

·формування здатності оцінювати україномовний контент і діяти на основі загальнолюдських цінностей і етичних міркувань.

Цільовий контингент: інофони, які володіють українською мовою як іноземною (УМІ) на рівні А2 згідно з Державним стандартом.

Загальна кількість годин – 120.

Каразінська команда співпрацювала над розробкою курсу разом із командою Запорізького національного університету.


Навчальний візит команди Каразінського до Естонії

Команда Каразінського університету (декан факультету іноземних мов, доц. Віротченко С.А., в.о. завідувачки кафедри іноземних мов професійного спрямування, доц. Гусєва Г.Г., доктор пед. наук, професор, Ушакова Н. І., доценти кафедри української мови, к.ф.н, доцент Калашник Ю.І. так.ф.н, доцент Губарева Г.А.) підготували презентацію та виступ до навчального візиту у рамках проєкту еRead «2022-1-EE01-KA220-HED-000089331 / Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» програми ЄС Еразмус+, який відбувся 6-10 травня 2024 року в Естонії. Насичена програма заходу «Learning, Teaching, Trainingactivity» передбачала презентації напрацювань національних команд й ознайомлення з розробками країн-партнерів у межах завдань проєкту. Місцем проведення заходів стали кілька навчальних і наукових установ: Нарвський коледж Тартуського університету, Будинок естонської мови (офіси в Нарві і Таллінні), Інститут естонської мови, Нарвська державна гімназія, дитячий садок «Рохуая» (місто Раквере), приватна школа в Таллінні. Учасниці мали змогу відвідати заняття в студентських групах Нарвського коледжу з вивчення естонської як L2, ознайомитися з багатим бібліотечним фондом закладу. Дошкільні і шкільні заклади вразили рівнем розумної диджиталізації й упорядкуванням простору для навчальних потреб і розвитку «м'яких навичок» учнів. Викладачі Будинку естонської мови поділилися досвідом викладання мови з урахуванням особистих освітніх потреб студентів, також цікавим є досвід інтеграційної діяльності – вивчення мови через творчу та практичну діяльність. Інститут естонської мови презентував перекладний е-словник, у якому є українська мова.

Протягом тижня учасниці заходу зі Словенії, України, Латвії, Естонії обмінювалися досвідом (у формі семінарів, воркшопів, тренінгів, практикумів) щодо методики викладання державної мови як іноземної/другої в закладах освіти різного рівня, а також готувалися до розроблення електронного курсу для самостійного вивчення своєї державної мови як іноземної.

Частиною візиту була культурна програма з інтерактивними завданнями в межах проблематики проєкту: «Місто як текст» (ознайомча екскурсія Нарвою, Раквере), читання пейзажу (на прикладі Віруського болота).

Під час візиту обговорювали з колегами із Запорізького національного університету подальші стратегії розроблення електронного курсу із самостійного вивчення української мови як іноземної.


Завершилась робота над модулем для бакалаврів «Навчання читання цифровим способом»/ BA module “Teaching reading digitally”.

Команда Каразінського університету (декан факультету іноземних мов, доц. Віротченко С.А., в.о. завідувачки кафедри іноземних мов професійного спрямування, доц. Гусєва Г.Г., в.о. завідувачки кафедри мовної підготовки навчально-наукового інституту міжнародної освіти, доктор пед. наук, професор, Ушакова Н. І., доценти кафедри української мови, к.ф.н, доцент Калашник Ю.І. так.ф.н, доцент Губарева Г.А.) разом з командами проєкту Erasmus+ eRead з Естонії, Словенії та Латвії завершили роботу над модулем для бакалаврів «Навчання читання цифровим способом»/ BA module “Teaching reading digitally”.

Успішне виконання модуля було забезпечено плідною роботою та координацією всіх робочих груп проєкту. Команди проєкту активно зустрічалися онлайн на початку року (9.01.2024, 15.01.2024 та 22.01.2024), щоб доопрацювати модуль і підготувати його до пілотування навесні. На зустрічах обговорювалися питання розробки змісту, теми для самостійного вивчення та списку літератури. Команда Каразінського зробила особливий внесок в розробку методологічно-референційних та дидактичних аспектів модуля, а також у формування структурно-організаційної й змістовної частини. Для ефективності роботи на зустрічах всіх команд, команда викладачів Харківського Національного Університету імені В.Н. Каразіна ефективно працювала майже весь січень та провела низку робочих зустрічей (11.01.2024, 14.01.2024, 19.01.2024).

В завершеному вигляді модуль реалізує сучасне бачення методології цифрового читання.Модуль спрямований на озброєння майбутніх учителів мов найновітнішими та найефективнішими засобами та методами навчання читання за допомогою цифрових технологій. Важливо, що до модуля розробники долучили експериментальне навчання (засноване на керованому відкритті), спочатку стимулюючи пригадування досвіду студентів у навчанні в цілому, та навчанні читання, зокрема, а потім допомагаючи їм обдумати та розробити принципи для себе через ретельно структуровані концептуальні запитання та приклади. Методологічно модуль ґрунтується на комунікативному підході, поєднує в собі найкраще в сучасній методології читання з новими інноваційними функціями, спрямованими на більш ефективне і привабливе навчання та викладання читання.

Модуль буде додатково адаптований до специфіки національних мов партнерів і запропонований студентам бакалаврату 5 ВНЗ України, Латвії, Словенії та Естонії, які беруть участь у проєкті.

З позитивною оцінкою результатів розробки модуля виступила Олександра Головко, координатор та керівник проєкту KA2 «Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» / ‘Developing Reading Withand Through Digital Technologies (eREAD)’ у межах програми Erasmus+ під час зустрічі всіх національних команд та звітуванні за результатами розробки першого робочого пакету проєкту.

Наприкінці зустрічі латвійська команда ініціювала онлайн-зустріч у березні, щоб окреслити майбутній електронний курс «Навички читання: B1», який є ще одним напрямком проєкту.

Побажаємо всім учасникам проєкту успіху в подальшій роботі!


Команда факультету іноземних мов (декан факультету іноземних мов, доц. Віротченко С.А. та в.о. завідувачки кафедри іноземних мов професійного спрямування, доц. Гусєва Г.Г.) підготували команду Каразінського університету до участі у навчальному візиті міжнародного проєкту. Доценти кафедри української мови Юлія Калашник і Галина Губарева взяли участь у навчальному візиті в межах проєкту Erasmus+ «Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» / ‘Developing Reading Skills With and Through Digital Technologies (eREAD)’, який відбувся 9-13 жовтня 2023 року в місті Копер (Словенія). Робочою мовою проєкту є англійська. Проєкт, зокрема, спрямовано на впровадження інноваційних цифрових практик у викладання української мови як іноземної.

Протягом тижня учасниці проєкту eREAD з чотирьох країн (Словенії, Естонії, Латвії, України) обмінювалися теоретичними напрацюваннями й практичним досвідом навчання державної мови як іноземної / другої в закладах різного рівня: дитячих садках, школах, вишах, навчальних центрах для дорослих. Заходи відбувалися в кількох локаціях: Приморському університеті (Univerza na Primorskem), Народному університеті (Ljudska univerza Koper), Центральній дитячій бібліотеці.

Важливою частиною програми також було відвідування занять у місцевих дитячих садках і школах, де навчають словенської мови як другої: учасниці мали змогу наживо долучитися до процесу навчання, ознайомитися з методичними матеріалами. Окрім того, в центрі уваги було питання формування й розвитку читацьких компетентностей у дітей і дорослих.

На зустрічі було окреслено напрями подальшої роботи для реалізації цілей проєкту, терміни й етапи впровадження розробок.


31 травня 2023 року відбулася робоча он-лайн зустріч в рамках реалізації проекту Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій (2022-1-EE01-KA220-HED-000089331.

У зустрічі взяли участь всі партнери проекту:

Тартуський Університет

Інтеграційний фонд

Дитячий садок «Сад Трав Раквере» (Rakvere Rohuaia)

Приморський університет (Univerza Na Primorskem Universita Del Litorale)

Народний університет Копера (Università Popolare Capodistria (Università Popolare Capodistria)

Державний вищий навчальний заклад Запорізького Національного Університету Міністерства Освіти і Науки України

Харківський Національний Університет імені В. Н. Каразіна

Університет Латвії (Latvijas Universitate)

Агенція Латвійської Мови

На зустрічі обговорювалися питання розробки модуля з навчання читання на цифрових платформах для бакалаврського курсу: концепція модулю та тривалість, структура, цільова аудиторія, строки та пілотування.

На початку жовтня 2023 планується перший навчальний візит до Словенії, під час якого партнери більш детально будуть обмінюватися досвідом використання он-лайн технологій для навчання навичок читання.

Зустрічі партнерів проекту передувала зустріч національної української команди двох університетів 30 травня 2023 року: Харківського Національного Університету імені В.Н. Каразіна та Запорізького Державного університету. Під час зустрічі команда Каразінського університету провела семінар за темою «Цифрові технології для розвитку навичок читання: огляд популярних платформ і застосунків». З доповідями виступили Губарева Галина Анатоліївна, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української мови, Калашник Юлія Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри української мови та Ушакова Наталя Ігорівна доктор педагогічних наук, професор, в.о. завідувача кафедри мовної підготовки навчально-наукового інституту міжнародної освіти.

Планується виступ на розширеному семінарі влітку за участю всіх партнерів проекту eRead. Робочою мовою зустрічі буде англійська.



Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна став партнером проєкту KA2 «Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» / ‘Developing Reading Skills Withand Through Digital Technologies (eREAD)’ у межах програми Erasmus+

Тривалість проєкту: 1.12.2022–30.11.2025

Основні пріоритети: просування інноваційних цифрових практик у сфері навчання та викладання читання для дітей та дорослих.

Партнери:

Тартуський університет (Естонія)

Фонд Інтеграції (Естонія)

Дитячий садок Раквере Рохуайя (Естонія)

Приморський університет (Словенія)

Школа для дорослих в Копері (Словенія)

Латвійський університет (Латвія)

Латвійське мовне агенство

Запорізький національний університет

Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

Етапи проєкту:

- Модуль для бакалаврів "Навчання читання в цифровому форматі". Буде запропонований усім зацікавленим студентам. Після пілотування модуль буде інтегрований в обов'язковий курс "Методика викладання іноземних мов".

- Курс "Навчання читання в цифровому форматі" для вчителів без відриву від роботи. Буде додано до переліку курсів підвищення кваліфікації. Курс буде безкоштовним.

- Курс "Навички читання: B1" буде відкритим електронним курсом. Доступ до нього матимуть усі охочі.


Декан факультету іноземних мов доц. Віротченко С.А. та доц. кафедри іноземних мов професійного спрямування Гусєва Г.Г. взяли участь у стартовій зустрічі спільного проєкту Erasmus+ та Програми Європейського Союзу «Розвиток навичок читання за допомогою цифрових технологій» / ‘Developing Reading Skills Withand Through Digital Technologies (eREAD)’, який проходив у м. Нарва, Естонія. Проєкт спрямований на популяризацію української мови за допомогою цифрових технологій та впровадження інноваційних цифрових практик у навчанні та викладанні читання державною мовою.

13 та 14 березня 2023 р. відбулася установча зустріч координаторів проєкту, представників освітніх установ з чотирьох країн: Естонії, Словенії, Латвії й України. Учасники презентували свої заклади, а також ознайомились з місією та стратегією розвитку міжнародної діяльності та кооперації Нарвського Коледжу Тартуського університету.

На зустрічі було представлено освітні ідеї проєкту eREAD, напрями роботи та очікувані результати. Учасниками зустрічі було здійснено планування, обговорено аспекти кооперації щодо виконання цілей проєкту, встановлено терміни виконання етапів проєкту.